Structura
Conducerea
- Asigură respectarea legislaţiei în vigoare privind protecţia copilului, protecţia socială a familiei şi copilului;
- Conduce şi organizează activitatea Direcţiei Generale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi subdiviziunilor acesteia;
- Reprezintă Direcţia – autoritatea tutelară teritorială în raport cu autorităţile publice, cu persoanele fizice şi juridice, la nivel naţional şi internaţional;
- Colaborează cu structurile guvernamentale, organele de resort, cât şi cu organizaţiile non-guvernamentale întru soluţionarea problemelor beneficiarilor;
- Monitorizează activitatea instituţiilor guvernamentale şi neguvernamentale în care sunt plasaţi copii rămaşi fără ocrotire părintească;
- Elaborează proiecte, strategii anuale, pe termen mediu şi lung, de restructurare, organizare şi dezvoltare a sistemului de protecţie a copilului în mun. Chişinău.
Regulamentul-Directiei-generale-pentru-protectia-drepturilor-copilului
Direcția îngrijire alternativă și adopție
- Ţine evidenţa la nivel municipal a familiilor social vulnerabile cu copii şi asigură accesul acestora la serviciile sociale de calitate;
- Contribuie la asigurarea dreptului primordial al copilului de a creşte şi a se educa în mediul familial;
- Întreprinde măsuri în vederea prevenirii instituţionalizării copiilor, realizează dezinstituţionalizarea şi (re)integrarea copiilor separaţi de părinţi în familia naturală, extinsă sau substitutivă;
- Evaluează şi monitorizează activitatea subdiviziunilor din subordine privind evidenţa şi protecţia copiilor în situaţie de risc şi copiilor separaţi de părinţi;
- Asigură respectarea legislaţiei privind protecţia copilului prin diferite forme de protecţie: tutelă/curatelă, adopţie, plasament în serviciu de tip familial şi rezidenţial;
- Organizează şedinţele de instruire a solicitanţilor la adopţie, realizează procesul de potrivire şi de încredinţare a copiilor cu statut adoptabil cu potenţialii adoptatori.
Regulamentul de organizare și funcționare a Direcției Îngrijire Alternativă Adopție
Secția prevenirea separării de familie
- Acordă suportului metodologic informațional autorităților tutelare locale;
- Organizează ședințe de suport, de lucru, EMD privind examinarea cazurilor copiilor beneficiari al Serviciilor destinate copiilor din familii sau copiilor aflați în situație de risc și familiilor acestora;
- Cooperează intersectorial în domeniul protecției copilului aflat în situație de risc;
- Elaborează procedurilor de aplicare a reglementărilor legislației în vigoare privind serviciile destinate familiilor cu copii.
- Coordonează realizarea accesării serviciilor, reglementată prin procedurile stabilite și emiterea dispozițiile/deciziile de accesare/admitere/exmatriculare a beneficiarilor din/în serviciile existente);
- Identifică copii cu comportament deviant aflați în situație de stradă și acordarea asistenței acestora în conformitate cu legislația în vigoare.
Regulament de organizare și funcționare a Secției prevenirea separării de familie
Serviciul juridic
- Înaintare acţiuni în instanţele de judecată în interesul copilului rămas fără ocrotire părintească;
- Acordă consultaţie juridică persoanelor care au la întreţinere copii minori;
- Înaintează propuneri în vederea modificării legislaţiei în domeniul protecţiilor drepturilor copilului;
- Asigură componenta psihologică a sistemului de protecţie a drepturilor copilului din municipiu, realizează evaluarea psihologică şi consilierea copiilor/adolescenţilor aflaţi în dificultate şi a părinţilor /reprezentanţilor legali ai acestora;
- Realizează medierea litigiilor între părinţi-copii din familiile aflate în dificultate.
Serviciul monitorizare, evaluare, planificare strategică și managementul calității
- Elaborează strategii în domeniul protecţiei drepturilor copilului;
- Perfectează planuri şi rapoarte de activitate ale Direcţiei Generale pentru Protecţia Drepturilor Copilului;
- Organizează, coordonează şi monitorizează activitatea instructiv-metodică în Direcţia Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Direcţiile din sectoare;
- Colaborează cu organizaţiile statale şi neguvernamentale naţionale şi internaţionale în vederea implementării programelor şi proiectelor în interesul superior al copiilor din municipiul Chişinău.
Regulamentul-sectiei-monitorizare-evaluare-planificare-strategica-si-managementul-calitatii
Serviciul comunicare și relații cu publicul
- Asigură relaţia Direcţiei Generală pentru Protecţia Drepturilor Copilului cu instituţiile mass-media, informează şi sensibilizează opinia publică cu privire la problemele copiilor aflaţi în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi;
- Promovează imaginea Direcţiei Generale pentru Protecţia Drepturilor Copilului.
- Difuzează comunicate şi materiale de presă despre activitatea autorităţii şi a conducerii acesteia, despre politicile publice iniţiate, promovate şi realizate în domeniul de activitate al autorităţii;
- Asigură respectarea dreptului de acces la informaţie în cadrul autorităţii şi familiarizează angajaţii DGPDC cu reglementările cadrului legislativ privind accesul la informaţie;
- Cooperează cu Direcția Relații Publice și Buget Civil și Direcția Corespondență, Petiții și Audiență din cadrul Primăriei mun. Chișinău, în scopul asigurării unei comunicări coerente a DGPDC cu cetăţenii şi societatea civilă;
Regulamentul de organizare și funcționare a Serviciului Comunicare și Relații cu Publicul
Direcția resurse umane
- Elaborează acte interne privind planificarea resurselor umane, recrutarea şi selectarea candidaţilor pentru funcţiile/posturile de muncă vacante, angajarea şi integrarea noilor angajaţi, evaluarea, remunerarea, dezvoltarea profesională, avansarea în grad de calificare, promovarea în funcţie, sancţionarea, motivarea şi eliberarea personalului;
- Elaborează proiecte de ordine şi perfectează documentele necesare cu privire la angajare, evaluare, dezvoltare profesională, remunerare, conferire a gradelor de calificare, promovare în funcţie, sancţionare, motivare şi stimulare a personalului, transfer şi eliberare, acordare a concediilor, deplasări de serviciu, întocmirea statelor de personal.
Regulament de organizare și funcționare a Direcției Resurse Umane
Serviciul audit intern
- Asigurarea evaluării, documentării și implementării sistemului de management al calității conform cerințelor și standardelor în domeniul social;
- Asigurarea evaluării sistemului de control intern managerial conform standardelor naționale de audit intern în sectorul public;
- Documentarea constatărilor și concluziilor auditului;
- Monitorizarea implementării recomandărilor de audit, precum și a acțiunilor corective pentru remedierea neconformităților;
- Raportarea activității subdiviziunii de audit intern;
- Oferirea suportului metodologic în procesul remedierii neconformităților.
Regulament de organizare și funcționare a Serviciului Audit Intern
Direcția evidenţă contabilă
- Organizează activitatea financiar-contabilă în conformitate cu actele legislative / normative în vigoare;
- Realizează procurarea mărfurilor şi serviciilor pentru Direcţia generală pentru protecţia drepturilor copilului şi subdiviziunile acesteia;
- Asigură întocmirea bilanţului contabil, ţinerea şi completarea registrelor de specialitate, prezentarea dărilor de seamă instituţiilor competente, etc.
Regulamentul de funcționare a Direcției evidență contabilă
Serviciul planificare și executare bugetară
- Menține și consolidează managementul financiar al Direcției generale pentru protecţia drepturilor copilului;
- Realizează planificarea bugetară a Direcţiei generale pentru protecţia drepturilor copilului şi subdiviziunile acesteia;
- Execută planul bugetar și oferă consiliere economico-financiară, raportează activitatea executării bugetului;
- Gestionează procesul de achiziții publice.
Regulamentul Serviciului planificare și executare bugetară
Serviciul social sprijin familial
- Consolidarea competențelor parentale pentru prevenirea timpurie a apariției riscurilor privind bunăstarea copilului;
- Susținerea familiei/părinților în dezvoltarea rezilienței pentru a depăși situațiile în dificultate;
- Susținerea familiei în depășirea situațiilor de risc și prevenirea separării copilului de familie;
- Susținerea familiei în vederea reintegrării copilului în familie;
Regulament Serviciul social sprijin familial
Serviciul de asistență socială comunitară
- Prestarea asistenței sociale la nivel de comunitate pentru prevenirea și depășirea situațiilor de dificultate la nivel de comunitate;
- Identificarea familiilor cu copii în situații de dificultate și facilitarea accesului acestora la prestații și servicii sociale;
- Susținerea și mobilizarea comunității în vederea prevenirii soluționării situațiilor de dificultate;
Decizia cu privire la crearea Serviciului de asistența socială comunitară