×

Precizările DGPDC în urma evaluării Serviciului social ,,Asistență personală”

În contextul evenimentului de astăzi, 19.01.2024, prin care un grup de asistenți personali și-au manifestat dezacordul față de recentele decizii ale Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului în urma evaluării Serviciului social ,,Asistență personală”, și reducerea cuantumului salarial al unor asistenți, DGPDC vine cu un mesaj în adresa comunității și a asistenților personali de a înțelege corect acțiunile noastre!!!

 

Evaluarea serviciului “Asistență Personală “ s-a bazat pe criterii clare, obiective și legale, fiind realizat în temeiul prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 314 din 23.05.2012 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea Serviciului social „Asistență personală” și a Standardelor minime de calitate.

Prevederile art. 61. din Legea Nr. 435 din 28-12-2006 privind descentralizarea administrativă potrivit cărora:

(2) Competențele autorităților publice centrale în domeniul asistenței sociale sunt delegate autorităților administrației publice ale municipiului Chișinău și ale unității teritoriale autonome Găgăuzia și sunt finanțate din contul transferurilor cu destinație specială de la bugetul de stat, prevăzute în legea bugetului de stat pentru anul respectiv. Astfel, în Legea bugetului de stat pentru anul 2024, NU au fost alocate surse financiare necesare pentru acoperirea cheltuielilor de întreținere a asistenților personali care anterior erau cofinanțați din bugetul de stat, fapt care pune presiune pe bugetul local. În circumstanțele relatate, se atestă că Guvernul are atitudine discriminatorie în raport cu asistenții personali din municipiul Chișinău  comparativ cu cei din țară pentru care sunt prevăzute fonduri în bugetul de stat.

Odată cu implementarea reformei „Restart”, a fost abrogat pachetul minim de servicii sociale și a dus la fracționarea acestuia în două părți: una o reprezintă partea de sistem care cuprinde întreaga țară, cu excepția municipiului Chișinău și a U.T.A. Găgăuzia, care constituie competență proprie a autorităților publice centrale și urmează a fi finanțată din contul bugetului de stat, și a doua – municipiul Chișinău și U.T.A. Găgăuzia, cărora sistemul de asistență socială din aceste localități le-a fost atribuit în competență proprie și urmează a fi finanțat din contul bugetelor locale.

În acest context, e inerent de evidențiat faptul că, la data de 09 iulie 2010, Parlamentul Republicii Moldova, prin Legea nr. 166 a ratificat Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, asumându-și angajamentul de a asigura respectarea drepturilor fundamentale ale persoanelor cu dizabilități.

Astfel, povara pusă pe umerii municipalității este o lovitură pentru sistem, iar autoritățile centrale (Guvernul, Parlamentul) urmează să se autosesizeze în vederea identificării unor soluții adecvate pentru redresarea situației existente or, potrivit art, 47 din Constituția Republicii Moldova „(1) Statul este obligat să ia măsuri pentru ca orice om să aibă un nivel de trai decent, care să-i asigure sănătatea şi bunăstarea, lui şi familiei lui, cuprinzând hrana, îmbrăcămintea, locuinţa, îngrijirea medicală, precum şi serviciile sociale necesare.

DISTRIBUIE