Cursul de instruire continuă „Program de lucru cu trauma și intervenția în criză din domeniul protecției copilului și familiei”
În perioada 20 – 22 iunie 2023 are loc Cursul de instruire continuă „Program de lucru cu trauma și intervenția în criză din domeniul protecției copilului și familiei”, formator Gabriela Popenco.
În cadrul cursului participanții au abordat subiecte precum:
- Delimitări conceptuale a traumei psihologice la copii și tineri.
- Recunoașterea traumei psihologice și a tipurilor de traumă.
- Concepte asociate traumei psihologice: pierdere, suferință și doliu.
- Reacția și procesul traumatic.
- Reziliența psihologică, educația pentru creșterea rezilienței copiilor.
- Metode și instrumente variate de intervenție în psihotraumă, pentru diverse situații de criză și/sau evenimente traumatizante.
- Art-terapie: externalizarea durerii/traumei prin desen, modelare în lut și plastilină, tehnica de lucrul cu nisipul (kinetic)
- Metode de restructurare cognitivă (gestionarea gândurilor și emoții negative), asocierea liberă prin propoziții, desen, carduri metaforice și povești terapeutice.
Trauma este o experiență copleșitoare și devastatoare care perturbă în mod semnificativ echilibrul emoțional și funcționarea normală a unei persoane. Poate fi rezultatul unui eveniment traumatic unic sau a unui pattern de traume repetitive, cum ar fi abuzul fizic, abuzul emoțional, neglijarea, violența domestică, accidentele grave, dezastrele naturale sau experiențele de război.
Lucrul cu trauma implică abordarea atentă și sensibilă a persoanelor care au trecut prin experiențe traumatice, oferindu-le sprijinul necesar pentru a face față impactului traumatic și a-și reconstrui viața. În cazul copiilor, lucrul cu trauma devine deosebit de important, deoarece evenimentele traumatice pot avea un impact semnificativ asupra dezvoltării lor emoționale și cognitive.
Lucrul cu trauma la copii implică mai multe aspecte esențiale:
1. Evaluarea și identificarea traumei: Este important să se evalueze și să se identifice experiențele traumatice ale copilului pentru a înțelege impactul acestora asupra comportamentului și funcționării sale.
2. Crearea unui mediu sigur: Copiii traumatizați au nevoie de un mediu sigur, în care să se simtă protejați și sprijiniți. Este esențial să li se ofere un sentiment de securitate și să li se asigure un cadru stabil și predictibil.
3. Terapie și intervenție specializată: Copiii traumatizați pot beneficia de intervenții terapeutice specializate, cum ar fi terapia prin joc, terapia de familie sau terapia cognitiv-comportamentală, pentru a-i ajuta să-și proceseze emoțiile și să-și depășească traumele.
4. Construirea relațiilor de încredere: Relația de încredere cu un adult de încredere (părinte, profesor, consilier etc.) poate fi esențială în procesul de vindecare a copilului traumatizat. Aceasta poate ajuta la reconstruirea încrederii și la dezvoltarea abilităților de reglare emoțională.
5. Sprijinirea familiei și comunității: În lucrul cu copiii traumatizați, este important să se ofere sprijin și informații familiilor acestora, precum și să se colaboreze cu resursele comunității, cum ar fi serviciile sociale sau organizațiile non-guvernamentale.
Lucrul cu trauma implică o abordare multidisciplinară și integrată, având în vedere nevoile și particularitățile individuale ale copiilor traumatizați, cu scopul de a facilita vindecarea și recuperarea lor emoțională și psihologică.