×

Comunicat de presă vizând evaluarea copiilor aflați în situații de stradă: probleme și soluții

                      Problema copiilor străzii reprezintă una din provocările societății, relevând-o drept un fenomen social îngrijorător, ce necesită identificarea și inițierea unor măsuri concrete de diminuare a lui.

                      La nivel național, categoria copiii străzii a fost inclusă în Legea nr. 140/ 2013 privind protecția specială a copiilor aflați în situație de risc și a copiilor separați de părinți, în articolul 8, care numește situațiile în care un copil se află în risc, situații ce pot constitui caracteristici întâlnite în cazul copiilor în situații de stradă (de ex., lit. c) copiii practică vagabondajul, cerșitul, prostituția; lit. f) copiii trăiesc în stradă, au fugit ori au fost alungați de acasă; lit. g) părinții copiilor refuză să-și exercite obligațiile părintești privind creșterea și îngrijirea copilului sau lit. h) copiii au fost abandonați de părinți).
Legea nr. 140/ 2013 împreună cu Hotărârea de Guvern nr. 270/2014 cu privire la aprobarea Instrucțiunilor privind mecanismul intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea, asistența și monitorizarea copiilor victime și potențiale victime ale violenței, neglijării, exploatării și traficului și Instrucțiunea privind prevenirea și combaterea abandonului școlar și absenteismului aprobată prin ordinul Ministrului Educației nr. 559 din 12.06.2015 constituie documentele legislative de bază, care servesc drept cadru ce poate fi aplicat pentru protecția drepturilor copiilor în situații de stradă.

În cadrul DMPDC activează Serviciul Asistență Stradală, care a fost creat în scopul identificării copiilor aflați în stradă, reducerii numărului acestor copii, reintegrării sociale și familiale, identificării zonelor de risc frecventate de copii.

Din momentul constituirii SAS (15 februarie 2019) și până în prezent de servicii au beneficiat 38 copii în situații de stradă, cu vârsta cuprinsă între 12 – 18 ani. După categoriile de vârstă ale beneficiarilor Serviciului, 37% (14 beneficiari) sunt cu vârsta de 13-14 ani, 34% din copii (13 beneficiari) sunt din categoria de vârstă 15 – 16 ani, 26% (10 beneficiari) din categoria de vârstă 17 – 18 ani și doar 1 copil are 12 ani. Actualmente, în vizorul Serviciului sunt 29 de copii în situație de stradă, deoarece 9 beneficiari au împlinit vârsta de 18 ani. Din cei 38 copii în situație de stradă aflați la evidența Serviciului, 34 sunt băieți (89%) și 4 fete (11%). Conform statutului social, 22 copii sunt din familii monoparentale; 6 copii – din familii complete, dar în care se face abuz de alcool; în cazul a 3 copii părinții au fost lipsiți din drepturile părintești; 3 copii sunt din familii în care părinții locuiesc în concubinaj; 2 copii sunt în adopție; 2 copii sunt orfani.

În ceea ce privește arealul geografic, s-a constatat că copiii în situație de stradă sunt din 16 unități administrativ-teritoriale ale țării. Analiza situației scoate în evidență că 26 copii, ceea ce constituie cca 68 % din numărul total de beneficiari, sunt din afara mun. Chișinău. Principalele cauze ale plecării copiilor de acasă sunt: motivație școlară scăzută, imagine de sine deteriorată; sărăcia, stil parental indiferent, neglijent; părinți foarte ocupați sau plecați în străinătate etc. Majoritatea copiilor au fugit de acasă pentru prima oară de la vârsta de 10 ani. Perioada medie de aflare a copiilor în stradă este de 2 ani și 8 luni.

În perioada de referință cei 38 beneficiari au realizat 670 vizite în cadrul Serviciului, 547 vizite fiind realizate în 2019 și 123 în 2020. În scopul identificării copiilor în situație de stradă, specialiștii Serviciului au realizat 111 razii (43 razii în 2019 și 68 în 2020).

SAS a dezvoltat parteneriate cu diverse instituții și organizații: IMSP Spitalul Clinic Municipal de Copii „Valentin Ignatenco”, IMSP Institutul Mamei și Copilului, Asociația pentru Reabilitarea Copilului și Familiei „AVE Copiii”, Asociația „New Hope Moldova”, organele locale de specialitate în domeniul asistenței sociale și protecției familiei, precum și Birourile Siguranța Copiilor din cele 16 unități administrativ-teritoriale de unde provin copiii.

                            Probleme:

  1. Reîntoarcerea copilului în situație de stradă la domiciliu sau în serviciile sociale specializate, de regulă, nu sunt eficiente, deoarece copiii în scurt timp revin în stradă. Intervențiile specialiștilor au efecte de scurtă durată, deoarece copiii își doresc libertatea din stradă, iar familiile acestora manifestă totală iresponsabilitate;
  2. Intervenția întârziată sau inacțiunea specialiștilor de la locul de trai al copilului în situație de stradă privind reintegrarea familială și comunitară;
  3. Dificultăți în monitorizarea situației copiilor reîntorși acasă de către specialiștii Serviciului (de regulă, aceasta se face doar telefonic);
  4. Lipsa unui mecanism clar de intervenție în cazul identificării copiilor în situație de stradă sub influența drogurilor și a serviciilor de reabilitare a copiilor, care necesită tratament medical, dezintoxicare și terapie de lungă durată;
  5. Implicarea pseudo-apărătorilor privind protecția copiilor în situație de stradă, care manipulează cu copiii și îi orientează negativ împotriva DMPDC și a Serviciului. Hărțuirea la care sunt expuși specialiștii și copiii în ultimele două luni face munca extrem de dificilă, deoarece copiilor li se fac promisiuni deșarte și în acest context unii refuză să viziteze Serviciul, deși anterior veneau cu plăcere și se implicau în diverse activități.

Ca urmarea a ședinței de lucru între Primăria municipiului Chișinău, Preturile de sector și DMPDC cu privire la evaluarea situației copiilor aflați în condiții de stradă: probleme și soluții din 05 iunie 2020 s-a perfectat un raport cu privire la copiii luați în evidență la DPDC de sector și DMPDC (numele, prenumele copilului; anul, luna și data nașterii; domiciliul; instituția de învățământ/clasa; date despre părinți/ ocupația; data și motivul luării în evidență / statutul copilului; măsuri întreprinse (examinarea în cadrul Consiliului, aplicarea managementului de caz); aplicarea mecanismului de cooperare intersectorială cu ATL și ATT (deplasare, scrisori de informare); data completării actului de primire –predare (cazul în care copilul a fost transmis APL din teritoriu).

                   În rezultatul evaluării s-au constatat următoarele:
Total copii luați în evidență la DPDC de sector și DMPDC: 94
DPDC sectorul Botanica: 19 copii;
DPDC sectorul Buiucani: 24 copii;
DPDC sectorul Centru: 7 copii;
DPDC sectorul Ciocana: 6 copii;
DPDC sectorul Râșcani: 10 copii;
SAS: 28 copii.

În scopul combaterii vagabondajului stradal, protecției drepturilor copilului, respectării și promovării cu prioritate a interesului superior al copilului DMPDC a elaborat o scrisoare către APL, ATT, ATL prin care solicită implicarea activă la nivel multidisciplinar a tuturor actorilor sociali în soluționarea situației copiilor
aflați în condiții de stradă, identificarea posibilităților de susținere a familiei minorului, inclusiv prin acordarea serviciilor stipulate în Legea nr.123/2010 (art.2 și 3), responsabilizarea factorilor de decizie implicați (APL și APL raională, asistenți sociali etc.) în vederea implicării prompte pentru identificarea soluțiilor adecvate cazului menționat; responsabilizarea părinților, reprezentanților legali privind executarea obligațiilor părintești, inclusiv prin aplicarea prevederilor art. 201.1 din Codul Penal, care prevede amendă sau munca în folosul comunității pentru părinții neglijenți.

             În scopul soluționării problemelor expuse DMPDC:

  • va completa sistematic Registrul de evidenţă a copiilor aflaţi în situaţii de risc (art. 9, pct. 5 din Legea 140 din 14.06.2013 privind protecţia specială a copiilor aflaţi în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi);
  • va desfăşura razii în teritoriu în comun cu IP pentru a identifica copiii aflați în condiții de stradă, care cerşesc, vagabondează, care sunt fără supravegherea maturilor;
  • va colecta sistematic informații referitoare la numărul copiilor în situații de stradă pentru a eficientiza măsurile de intervenție și protecție a copiilor;
  • va oferi sprijin familiilor social-vulnerabile cu mulți copii;
  • va desfășura campanii de educare a părinților cu privire la responsabilitatea de a-și supraveghea copiii;
  • va organiza cât mai multe activități cu caracter socio-cultural pentru copiii și tinerii ce se află în situație de risc;
  • va colabora cu autoritățile tutelare teritoriale și centrale în vederea protecției copiilor aflați în situație de risc și a copiilor aflați în condiții de stradă, inclusiv prin informarea reciprocă pe probleme de interes comun;
  • va coopera intersectorial în domeniul protecţiei copilului prin obţinerea şi transmiterea informaţiilor şi a documentelor necesare pentru identificarea, evaluarea, acordarea asistenţei şi stabilirea statutului copiilor;
  •  va participa la activitatea echipelor multidisciplinare în procesul de evaluare iniţială şi complexă a situaţiei copilului la solicitarea autorității tutelare locale, precum şi la elaborarea şi implementarea Planului individualizat de asistenţă;
  • va informa săptămânal PMC referitor la copiii identificați în situații de stradă și măsurile întreprinse.
DISTRIBUIE