Strategii de lucru pentru adaptarea și integrarea copiilor cu diverse forme de CES
Ședință de lucru și supervizare cu psihologii din cadrul subdiviziunilor Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului. De această dată, specialiștii au discutat despre strategii de lucru pentru integrarea copiilor cu diverse forme de CES.
Rita Porubin din cadrul Serviciului social Locuința social asistată a venit cu o prezentare amplă la subiectul încadrării copiilor cu diverse forme de CES.
Cerinţele educative speciale desemnează acele nevoi speciale faţă de educaţie care sunt suplimentare, dar şi complementare obiectivelor generale ale educaţiei pentru copil.
Fiecare copil prezintă particularităţi individuale şi de relaţie cu mediul, trăsături care necesită o evaluare şi o abordare personalizată. Educaţia necesită o schimbare pentru a răspunde dezideratului „o societate pentru toţi”. Perceperea socială a acestor copii nu este mereu constantă, variind de la societate la societate, furnizând semnificaţii diferite, în funcţie de cultura şi de valorile promovate.
Din categoria copiilor cu CES fac parte atât copiii cu deficienţe propriu zise, cât şi copiii fără deficienţe, dar care prezintă manifestări stabile de inadaptare la diverse exigențe.
Nu există „reţete” pentru integrarea copiilor cu CES în învăţământul de masă. Cei care manifestă deschidere pentru integrarea acestora vor găsi şi strategiile potrivite. Fiecare copil are dreptul la educaţie şi merită să i se acorde o şansă. Învăţând împreună, copiii învaţă să trăiască împreună, să se accepte şi să se ajute la nevoie.
Astfel, specialiștii din cadrul DGPDC încearcă să găsească soluții pentru acești micuți de a se adapta şi integra într-o societate aflată în continuă transformare.