×

Pregătirea copilului pentru viața școlară

Un act educativ competent nu se poate realiza dacă nu înțelegem că fiecare copil este o ființă unică, cu diverse stări. Copilul nu este un adult în miniatură.

 

El are propriul său stil de a gândi și de a acționa, propriul său stil de a simți. El este un tezaur de resurse, care prin sprijin, îndrumare își va putea pune în valoare personalitatea dezvoltand conduite agreate de societate, dând dovadă de fantezie și inițiativa. Educația îi oferă puncte de sprijin, repere. Regulile nu se pot impune arbitrar. Ele trebuie argumentate.

Odată intrat în grădiniță, în colectivitate, copilul pătrunde în jocul social. Copilul învață să se respecte și să-i respecte și pe ceilalți. Învață că ceea ce pentru el părea sa fie bun poate fi rău prin prisma celorlalți. Grădinița îi oferă securitate, dar copilul pricepe că există reguli de conduită și convenții, care sunt perfectibile, dar care trebuie respectate.

Adaptarea copilului preșcolar la regimul activității școlare

Astăzi, în epoca calculatoarelor, a schimbarilor rapide la nivelul tuturor segmentelor, copilul trebuie educat să anticipeze schimbarea, să o doreasca, să se pregătească pentru schimbare. Copilul trebuie să-și însușească acele instrumente intelectuale necesare schimbărilor rapide, o atitudine pozitivă față de schimbare.

Momentul intrării în scoala presupune un anumit nivel de dezvoltare psiho-fizica. Aptitudinea pentru scolaritate presupune dobândirea unor capacități, abilități și deprinderi. Copilul are aptitudine pentru scolaritate cand dovedește că poate sa faca fata exigentelor școlare, evitandu-se astfel eșecul.

Fenomenul integrării copilului în activitatea școlară este un fenomen complex, în analiza căruia trebuie sa se țină cont de:

  • vârsta cronologică
  • maturitatea școlară
  • conținutul instruirii în clasa I

ADAPTAREA ȘCOLARĂ exprimă calitatea și eficienta realizării concordanței dintre personalitatea elevului și cerințele școlare. Statutul și rolul de elev va impune copilului noi îndatoriri. Un copil care nu poate sa realizeze o sarcina școlară în același timp cu colegii săi va determina o aversiune față de școală, îi va crea complexe de inferioritate și manifestări agresive față de colegi. De aceea, trebuie să fim foarte atenți, să îi ajutăm și să îi susținem.

DISTRIBUIE